Terapia autyzmu
Terapię osób z autyzmem prowadzę wyłącznie w sposób niedyrektywny obdarzając podopiecznego bezwarunkową akceptacją.
- Moja rola w trakcie terapii jest bardzo aktywna
- Podczas sesji jestem pełna czujności, wrażliwości na to, co dziecko komunikuje, co robi, co mówi.
- Moim podstawowym celem jest podążanie za dzieckiem, za jego motywacjami i zainteresowaniami.
- Pozwalam pacjentowi w pełni wyrażać siebie w sposób niewerbalny, werbalny i fizyczny.
- Akceptuję je bezwarunkowo takim, jakie jest
Filarami prowadzonej przeze mnie TERAPII NIEDYREKTYWNEJ są:
- tworzenie przyjaznego, pozbawionego destrukcyjnych bodźców, otoczenia ( uspokojenie działań płynących z pnia mózgu)
- interakcja 1×1 oparta na ZABAWIE – naturalnej motywacji każdego dziecka
- podążanie za działaniami i zainteresowaniami pacjenta
- dostrzeganie i wykorzystywanie naturalnych motywacji
- bieżąca ocena stanu gotowości i braku gotowości do interakcji ( funkcje wyższego – niższego piętra układu nerwowego; pień mózgu – kora mózgowa)
- terapeutyczne wykorzystanie zachowań stereotypowych – jako działań płynących z pnia mózgu
- bazowanie na emocjach – pobudzanie układu limbicznego do działania
Diagnoza funkcjonalna:
Odbywa się podczas 2 – 3 spotkań.
Przeprowadzana jest na podstawie: szczegółowego wywiadu z rodzicami, obserwacji spontanicznych zachowań dziecka oraz nieskrępowanej zabawy z dzieckiem.
W oparciu o Model Rozwoju pozwalający ocenić poziom funkcjonowania dziecka w 4 zasadniczych obszarach leżących u podstaw zaburzeń autystycznych:
1.Kontakt wzrokowy i komunikacja niewerbalna
2.Komunikacja werbalna
3.Czas trwania interakcji
4.Elastyczność
Wszystko odbywa się w nurcie niedyrektywnym, przy całkowitej i bezwarunkowej akceptacji dziecka, w przyjaznym, pozbawionym destrukcyjnych bodźców środowisku. W trakcie zabawy i obserwacji stwarzam takie okoliczności, aby dziecko mogło swobodnie wyrażać siebie w sposób niewerbalny, werbalny i fizyczny. Nie ograniczam dziecka, nie upominam, nie oceniam jego zachowań jako dobre lub złe. Otaczam dziecko szacunkiem, akceptacją i zrozumieniem.