Aktualności
Ucho jest tylko częścią układu słuchowego. Ma za zadanie przekazać informację o otaczającym nas świecie dźwięków do mózgu, którego rolą jest odpowiednie przetworzenie tej informacji i jej zinterpretowanie. Możemy więc w uproszczeniu powiedzieć, że tak naprawdę słyszymy mózgiem. Podczas słyszenia zachodzi wiele złożonych i dynamicznych procesów. Sygnały akustyczne po zamianie na impulsy nerwowe są pod różnym kątem analizowane i przetwarzane w ośrodkowej części układu słuchowego. Kiedy jeden lub kilka elementów tej skomplikowanej sieci procesów jest niedojrzały lub zaburzony dziecko/ dorosły ma problemy ze sprawnym…
Wyróżnia się trzy rodzaje afazji rozwojowej: afazja rozwojowa typu ekspresyjnego (ruchowa, motoryczna) – dzieci a tym typem afazji nie przejawiają poważnych problemów w rozumieniu języka. Tracą natomiast zdolność mówienia. Zdają sobie sprawę, jakie myśli pragną wyrazić, ale nie znajdują na to odpowiednich słów. afazja rozwojowa typu percepcyjnego (sensoryczna) – dzieci dotknięte tym typem afazji mają trudności z rozumieniem języka przy zachowanej zdolności mówienia. Słyszą mowę innych i same mówią,…
Przed rozpoczęciem terapii! musisz mieć świadomość, że Autyzm jest zaburzeniem, które charakteryzuje się nieprawidłowościami występującymi jednocześnie ! w trzech obszarach tzw. triada autystyczna: Zaburzone interakcje społeczne Ograniczona zdolność tworzenia relacji z innymi ludźmi i uczestniczenia w interakcjach społecznych Zaburzona komunikacja Zaburzona umiejętność komunikowania się Ograniczone, powtarzające się wzorce zachowań Schematyzm, ograniczony repertuar aktywności i zainteresowań – (WHO,2002) Charakterystyczne jest występowanie zaburzeń we wszystkich tych sferach równocześnie!! Jest to ważny warunek diagnozy, ponieważ pojedyncze symptomy…
Wczesne sygnały autyzmu: • 6 miesięcy – brak spontanicznej mimiki i gestów np. odpowiadania uśmiechem na uśmiech; brak kontaktu wzrokowego z rodzicami i osobami bliskimi • 9 miesięcy – brak wspólnego pola uwagi np. brak podążania wzrokiem za bliskimi, brak wskazywania palcem, brak naśladowania gestów, dźwięków i mimiki innych osób • 12 miesięcy – brak intencjonalnego pokazywania, wskazywania palcem, sięgania, odmachiwania „papa!”, używania dźwięków mowy, a nawet pierwszych słów…
Terminem Dyslalia określamy wszystkie wady wymowy objawiające się nieprawidłową wymową głosek – deformacją głosek, zastępowaniem głosek innymi głoskami lub opuszczaniem głosek. Dyslalia może być jednoraka – kiedy dziecko nieprawidłowo wymawia jedną, konkretną głoskę, wieloraka – kiedy tych głosek jest kilka lub kilkanaście, lub nawet całkowita – gdy dziecko mówi bełkotliwie, niezrozumiale, albo nieprawidłowo wymawia ponad 70 proc. głosek.
sygmatyzm ( seplenienie) – nieprawidłowa wymowa głosek: ś, ź, ć, dź, s, z, c, dz, sz, ż, cz, dż rotacyzm – nieprawidłowa wymowa lub brak głoski r kappacyzm – nieprawidłowa wymowa lub brak głoski k, k’ gammacyzm – nieprawidłowa wymowa lub brak głoski g, g’ lambdacyzm – nieprawidłowa wymowa głoski l betacyzm – nieprawidłowa realizacja głoski b mowa bezdźwięczna –…
Bardzo istotnym czynnikiem w procesie kształtowania mowy i posługiwania się mową jest sprawny układ słuchowy. Każdy logopeda przed rozpoczęciem terapii powinien mieć pewność, że specyficzne problemy pacjenta nie są wynikiem uszkodzeń słuchu fizjologicznego lub zaburzeń przetwarzania słuchowego (APD). Każda terapia powinna więc rozpoczynać się od podstawowego badania słuchu! Taki właśnie standard stosuję w mojej praktyce, jestem certyfikowanym diagnostą i terapeutą zaburzeń przetwarzania słuchowego metodą NeuroFlow.
lokalizacja źródła dźwięków analiza czasowa dźwięków pamięć i uwaga słuchowa dekodowanie fonologiczne Zgodnie z zaleceniami Amerykańskiego Stowarzyszenia Słuchu i Mowy ASHA, Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego (centralne zaburzenia słuchu) rozpoznaje się w przypadkach, w których co najmniej jedna z poniżej przedstawionych wyższych funkcji słuchowych jest zaburzona: Lokalizacja źródła dźwięku Różnicowanie dźwięków, w tym dźwięków mowy Rozpoznawanie wzorców dźwiękowych Analiza czasowych aspektów sygnału dźwiękowego Umiejętność rozumienia mowy zniekształconej Umiejętność rozumienia mowy w obecności sygnału…
Zaburzenia te dotyczą głównie: interakcji społecznych – ograniczona zdolność tworzenia relacji z innymi ludźmi i uczestniczenia w interakcjach społecznych ograniczonych, powtarzających się wzorców zachowań, zainteresowań i czynności oraz trudności w zaakceptowaniu zmian Rozwój mowy oraz rozwój poznawczy przebiega bardziej prawidłowo w porównaniu do osób z autyzmem. Istotą ZA są zaburzenia RELACJI SPOŁECZNYCH i SZTYWNOŚĆ ZACHOWAŃ! I na tych obszarach należy skupić terapię. Zespół Aspergera często diagnozowany jest dopiero po 3 roku życia! Ponieważ problemy najczęściej ujawniają się wraz z rozpoczęciem…
Szczególnie inspirująca jest dla mnie praca z osobami z afazją. Istnieje wiele definicji afazji, ta opracowana przez Maruszewskiego brzmi: „Afazja to spowodowane organicznym uszkodzeniem odpowiednich struktur mózgowych częściowe lub całkowite zaburzenie mechanizmów programujących czynności mowy u człowieka, który już uprzednio opanował te czynności”. Afazja najczęściej jest następstwem urazów neurologicznych, takich jak udar, wylew czy uraz komunikacyjny. Nie ma jednego obrazu afazji, właściwie każdy przypadek jest inny, specyficzny, indywidualny. Nie ma zatem jednego uniwersalnego…
Na określenie afazji rozwojowej stosuje się zamiennie takie terminy jak: niedokształcenie mowy o typie afazji, niedokształcenie mowy pochodzenia korowego, dysfazja, alalia, SLI Afazja rozwojowa występująca u dzieci jest specyficznym zaburzeniem rozwoju mowy i języka – dzieci pomimo prawidłowego słuchu fizycznego i normy intelektualnej, mają trudności z nabywaniem i rozumieniem mowy.
http://neurodots.pl/wp-content/uploads/2020/08/Live_-Jak-się-bawić-aby-wspierać-mowę-i.-NeuroDots.pl-Neurologopeda-Kasia-Chróścik-1.mp4
To było święto polskiej logopedii !! „XX konferencja naukowo szkoleniowa Polskiego Towarzystwa Logopedycznego. 60 lat logopedii w Polsce. Historia, teraźniejszość perspektywy rozwoju.” Spotkanie wybitnych prelegentów, 200 uczestników, utalentowanych artystów a nawet Zespołu Pieśni i Tańca „JAWOR” Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie. Nie wiem czy wiesz, że Lublin – moje rodzinne miasto – jest kolebką polskiej logopedii ? Początki i podwaliny tej dziedziny tworzyli na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej prekursorzy i wizjonerzy – Leon Kaczmarek…
1. Rozpoznaj mechanizmy zakłócające. Przeanalizuj je i zrozum. Zastanów się czy działania które podejmujesz z dzieckiem są dostosowane do etapu komunikacyjnego na którym się ono znajduje? Zacznij od oceny podstawowych umiejętności komunikacyjnych twojego dziecka – zaobserwuj m.in. czy : To tylko niektóre z podstawowych umiejętności tworzących podstawy skutecznej komunikacji. Dzieci, które rozwijają się nieharmonijnie i mają braki w którymś z tych obszarów mogą mieć trudności również z mową. A ponieważ mowę możemy zbudować tylko na tym, co JEST a nie na tym czego NIE MA – naszą…
Czy wiecie, że minął już rok od kiedy książka „Ido w Krainie Autyzmu. Jak wychodziłem z więzienia niemego autystycznego świata” Ido Kedara ukazała się na rynku polskim? Przez ten czas sięgnęło po nią wielu rodziców, terapeutów nauczycieli oraz osoby w spektrum autyzmu. Przez ten czas wiele „niewerbalnych” dzieci w spektrum również odzyskało swój głos. Ta książka jest wyjątkowa, ponieważ daje wgląd w autyzm niewerbalny i tłumaczy jego skomplikowane mechanizmy. Ta książka daje nadzieję. Napisana przez niewerbalnego chłopca…
Jak metody szybkich podpowiedzi (RPM i S2C) otwierają drzwi do komunikacji w spektrum. Spektrum autyzmu to zbiór wyzwań, które wpływają na zdolność do komunikacji i społecznego funkcjonowania. Coraz więcej badań wskazuje, że trudności w komunikacji niewerbalnych osób w spektrum autyzmu wynikają z podłoża motorycznego nie poznawczego. Nie ma wątpliwości, że: Badania dowodzą również, że u niemówiących osób w spektrum autyzmu występuje apraksja czyli ograniczona zdolność do wykonywania celowych ruchów w zakresie motoryki małej. Ich zdolność wykonywania precyzyjnych ruchów, wymagających kontrolowania palców i innych drobnych mięśni np. ruchów…
Komunikacja jest nieodłącznym elementem naszego życia. Często jednak utożsamiamy komunikację z mową, zakładając, że jedno jest równoznaczne drugiemu. Czy mowa zawsze jest pełnoprawną formą komunikacji? Warto przyjrzeć się tej kwestii i zastanowić dlaczego nie możemy ograniczać się tylko do wyzwań związanych z samym mówieniem i powtarzaniem słów. Mowa jest niewątpliwie jednym z najważniejszych narzędzi komunikacyjnych człowieka, umożliwia przekazywanie myśli, uczuć i informacji. Jest to proces, w którym dźwięki wypowiadane przez narządy mowy mają określone znaczenie i są rozumiane…
„Problem nie polega na tym, że »Ja nie rozumiem«. Nie polega też na tym, że »Ja nie chcę«. Problem polega na tym, że »Nie mogę zmusić do tego mojego ciała«.” – Elizabeth Vosseller – terapeutka niewerbalnych osób w spektrum autyzmu, twórczyni metody S2C- Coraz więcej badań i relacji samorzeczników dowodzi, że niemówiące osoby w spektrum autyzmu borykają się z apraksją – mają ograniczoną zdolność kontrolowania swojego ciała, co powoduje m.in. brak możliwości wyrażania intencji komunikacyjnej oraz zaprezentowania możliwości poznawczych. Często…
Pamiętajmy, że rozwój mowy jest procesem złożonym, w którym wiele czynników odgrywa ważną rolę. Zanim dziecko zacznie mówić, od pierwszych dni życia w jego komunikacji bierze udział zgrany duet: Przyjrzymy się roli oka i kontaktu wzrokowego. OKO w procesie komunikacji: 2 – 4 miesiąc życia: 6 miesiąc życia: Rewolucja 9 miesiąca: Do 12 miesiąc życia: Skonsultuj się ze specjalistą jeżeli twoje dziecko w 12 miesiącu życia: Pamiętaj również, że rozwój mowy jest…
Poprzednio pisałam o roli OKA w rozwoju mowy i komunikacji dziecka, dzisiaj kilka słów o roli RĘKI. Jest ona równie ważna i razem z okiem tworzy zgrany duet komunikacyjny. Ręka w procesie komunikacji: 2 – 4 miesiąc życia: 6 miesiąc życia: Rewolucja 9 miesiąca: UWAGA!! Wskazywanie jest czymś innym niż sięganie i samodzielne ściąganie przedmiotów!! Wskazywanie ma intencję komunikacyjną wobec drugiego człowieka. Sięganie nie ma intencji komunikacyjnej. 3 etapy rozwoju wskazywania…
Nawiązując do artykułu „ Co ma ręka do gadania” postaram się rozwinąć temat wskazywania palcem i roli jaką odgrywa ta umiejętność w procesie komunikacji. Już w 9 miesiącu życia dziecko zaczyna świadomie używać palca wskazującego w celach komunikacyjnych. Najczęściej wskazuje na przedmioty, które chce dostać. Początkowo może pokazywać całą rączką. Później wyodrębnia palec wskazujący. Proces wskazywania palcem jest złożony i kształtuje się w okresie 9-15 miesiąca życia. UWAGA!! Wskazywanie jest czymś innym…
W terapii mowy bardzo ważna jest wstępna obserwacja, diagnoza i trafne rozpoznanie mechanizmów zakłócających. Spora część trudności w obszarze mowy i komunikacji nie wynika z wyzwań poznawczych, ale z mechanizmów motorycznych. Coraz więcej badań wskazuje np. że trudności w komunikacji niewerbalnych osób w spektrum autyzmu mają swoje podłoże w apraksji. Apraksja jest zaburzeniem mowy, które dotyczy koordynacji ruchów artykulacyjnych potrzebnych do prawidłowego wymawiania dźwięków i sylab. Osoby z apraksją mogą mieć trudności w planowaniu i wykonywaniu precyzyjnych ruchów…
„Kto ukradł jutro?” to książka niezwykła poruszająca tematykę spektrum autyzmu i jego wielowymiarowości. Napisana w niestandardowy sposób, zawierająca w jednej publikacji aż dwie części połączone wspólną obwolutą. Pierwsza pisana jest z perspektywy rodzica a druga dziecka. Każde z nich opowiada o swoim odmiennym doświadczeniu, swoim odrębnym językiem. Przepięknie wydana i ilustrowana. Autorka we wstępie pisze tak: „ Pierwsza część książki jest więc zapisem walki odbywającej się na linii JA – INNI LUDZIE, druga natomiast…
Będąc na fali końca roku szkolnego chciałam podzielić się refleksją na temat możliwości i umiejętności poznawczych dzieci w spektrum autyzmu. Tych dzieci, które nie mówią i często również adekwatnie nie reagują na mowę. Okazuje się i coraz więcej badań oraz relacji samorzeczników to potwierdza, że trudności w komunikacji niewerbalnych osób w spektrum autyzmu mają swoje podłoże w apraksji a nie w funkcjach poznawczych. Apraksja jest zaburzeniem mowy, które dotyczy koordynacji ruchów artykulacyjnych potrzebnych do prawidłowego wymawiania dźwięków i sylab. Osoby…
Na moich profilach Facebook i Instagram pojawiła się ostatnio seria materiałów w których pokazuję niezwykłe umiejętności czytania i przyswajania wiedzy jakie posiadają niektóre, do niedawna niewerbalne, osoby w spektrum autyzmu. Znajdziesz je tutaj: Wyświetl ten post na Instagramie Post udostępniony przez Kasia Chróścik (@kasiachroscik_neurologopeda) Wyświetl ten post na Instagramie Post udostępniony przez Kasia Chróścik (@kasiachroscik_neurologopeda) Postanowiłam również napisać kilka słów i wyjaśnić na czym tak naprawdę polega ta umiejętność i czy jest ona powszechna. Coraz więcej badań i relacji samorzeczników…
„Niebieskie dziewiątki i czerwone słowa”[1] czyli matematyka w spektrum autyzmu. Czy osoby w spektrum autyzmu mogą przejawiać wyjątkowe umiejętności matematyczne, postrzegać świat liczb kolorami, kształtami a nawet zapachami? Jest coraz więcej dowodów, badań i świadectw samorzeczników mówiących, że TAK. Pewna część osób w spektrum autyzmu posiada niezwykłe umiejętności matematyczne. W mojej praktyce również spotykam się z takimi osobami, niektóre z nich prezentuję na swoich profilach Facebook i Instagram, zajrzyjcie tu: Wyświetl ten post na Instagramie Post udostępniony…
Wspólne głośne czytanie i technika suflera (podpowiedzi głosowych) są dwoma skutecznymi metodami, które stosuję w procesie terapii mowy osób w spektrum autyzmu z apraksją tzn. ruchowym mechanizmem zakłócającym. Apraksja mowy to zaburzenie zdolności planowania i realizacji ruchów artykulacyjnych oraz inicjowania wypowiedzi, wynikające przeważnie z zakłóceń motorycznych, nie poznawczych. Wspólne głośne czytanie polega na tym, że terapeuta i pacjent czytają razem tekst lub zestaw słów jednocześnie śledząc wzrokiem czytane zdania. Zachęcamy pacjenta do wykonywania ruchów artykulacyjnych…
Czy czujesz, że twoje dziecko przejęło kontrolę nad waszym domem, nad tym co je, kiedy chodzi spać, czy myje zęby, jak traktuje przedmioty i ludzi? Mam dobrą wiadomość, możesz odzyskać kontrolę ustalając mądre, zrozumiałe i nieprzekraczalne granice, które przywrócą twojemu dziecku spokój i bezpieczeństwo. Czym jest granica? Granica jest regułą i nieprzekraczalną zasadą, ograniczeniem które stawiasz dziecku, aby dbać o jego dobrostan, zdrowie i bezpieczeństwo oraz pomóc mu w zrozumieniu obowiązujących zasad społecznych. Granice stawiasz zawsze…
Stawiając granice kieruj się przede wszystkim miłością, empatią i zrozumieniem. Pamiętaj, że dzieci, zwłaszcza te w spektrum autyzmu, mają swoje unikalne potrzeby, zdolności i wyzwania. Staraj się zrozumieć perspektywę dziecka i postrzegać świat z jego punktu widzenia. To pozwoli ci lepiej rozpoznać jego potrzeby i dostosować do nich swoje granice. Niezastąpiona Kate Wilde w swojej „Logice autyzmu” podpowiada nam jak to zrobić z miłością i skutecznie. A zatem, staraj się stworzyć jak najmniej granic! Pamiętaj,…