Pamiętajmy, że rozwój mowy jest procesem złożonym, w którym wiele czynników odgrywa ważną rolę. Zanim dziecko zacznie mówić, od pierwszych dni życia w jego komunikacji bierze udział zgrany duet:

  • OKO
  • RĘKA

Przyjrzymy się roli oka i kontaktu wzrokowego.

OKO w procesie komunikacji:

2 – 4 miesiąc życia:

  • dziecko przygląda się uważnie przedmiotom trzymanym w rączkach
  • obserwuje przedmiot, który przekłada z ręki do ręki
  • wodzi wzrokiem za zabawką którą mu pokazujemy
  • wodzi wzrokiem za przedmiotami  poruszającymi się z jednego miejsca do drugiego np. kręcąca się karuzela
  • zaczyna posługiwać się oczami i rękami jednocześnie np. widzi zabawkę i próbuje jej dotknąć
  • patrzy na rodziców, obserwuje ich
  • nawiązuje pierwszy kontakt wzrokowy z rodzicami i bliskimi
  • zaczyna świadomie poszukiwać kontaktu wzrokowego

6 miesiąc życia:

  • świadomie poszukuje kontaktu wzrokowegonawiązuje wzrokowy kontakt z bliskimi, zwłaszcza z rodzicami,
  • nawiązuje wspólne pole uwagi tzn. skupia wzrok na przedmiotach i czynnościach, które mu pokazujesz
  • przenosi wzrok z jednego przedmiotu na drugi – ruch sakadowy oka – to jest przygotowanie do nawiązywania komunikacyjnego trójkąta uwagi w kolejnych miesiącach
  • rozpoznaje znajome twarze i zaczyna odróżniać „swoich” od „obcych”
  • reaguje na emocje wyrażane przez mimikę, którą zaczyna rozpoznawać i naśladować
  • zaczyna patrzeć na siebie w lustrze, robi pierwsze minki, obserwuje je

Rewolucja 9 miesiąca:

  • dziecko zaczyna świadomie dzielić spojrzenia czyli uwagę pomiędzy przedmioty i ludzi – początkowo skupione było na przedmiocie – stopniowo – w kolejnych miesiącach – powinno przenosić wzrok z przedmiotu na osobę
  • nawiązuje komunikacyjny trójkąt uwagi tzn. przenosi wzrok z przedmiotu na osobę z intencją komunikacyjną „zobacz co mam”, „zobacz co robię”, „zobacz co tam jest”
  • podąża wzrokiem tam, gdzie patrzy dorosły, szuka wzrokiem tego, na co patrzy rodzic,
  • dziecko wyraźnie domaga się uwagi dorosłego – podnosi przedmioty, żeby je pokazać dorosłemu,
  • dorosły staje się punktem odniesienia – żadna zabawka nie będzie w tym okresie atrakcyjniejsza niż dorosły – dziecko będzie dążyło do podzielenia się uwagą z dorosłym
  • angażuje się w ciągi interakcji społecznych z użyciem przedmiotów – zabawa naprzemienna
  • zaczyna naśladować to, co wcześniej zaobserwowało. Dzieci, które nie obserwują nie naśladują
  • ma już świadomość „stałości przedmiotu”– rozumie że przedmiot, który znika z pola widzenia nie znika na zawsze i zaraz może się pojawić  – poszukuje wzrokiem przedmiotu, który znika z pola widzenia, śledzi drogę spadającego przedmiotu

Do 12 miesiąc życia:

  • dziecko nawiązuje i coraz dłużej utrzymuje wspólne pole uwagi
  • z zainteresowaniem patrzy na rzeczy i zjawiska, które dorosły mu pokazuje
  • samo intensywnie prezentuje dorosłym rzeczy i zjawiska, które go zainteresowały
  • nawiązuje komunikacyjny trójkąt uwagi tzn. przenosi wzrok z przedmiotu na osobę z intencją komunikacyjną
  • dorosły jest dla niego najważniejszym punktem odniesienia i najlepszą zabawką
  • dzieli się uwagą, „popisuje się”, obserwuje reakcje dorosłych
  • angażuje się w zabawy z dorosłymi przy użyciu przedmiotów
  • wyraźnie dąży do komunikacji i dzielenia się uwagą
  • coraz częściej naśladuje czynności i bawi się w naśladowanie

Skonsultuj się ze specjalistą jeżeli twoje dziecko w 12 miesiącu życia:

  • nie podąża wzrokiem za przemieszczającymi się przedmiotami np. nie patrzy na przedmioty będące w ruchu, lub na przedmioty przekładane z ręki do ręki
  • ma problem z patrzeniem w różnych kierunkach jednym okiem lub obojgiem oczu
  • nie sięga po przedmioty, które są w jego pobliżu
  • nie uśmiecha się do ludzi
  • nie okazuje emocji opiekunom
  • nie buduje wspólnego pola uwagi z dorosłymi lub robi to bardzo krótkotrwale
  • nie buduje komunikacyjnego trójkąta uwagi przenosząc wzrok z przedmiotów na osoby
  • nie bawi się z innymi wybiera zabawy samotne
  • nie reaguje na własne imię
  • nie rozpoznaje znajomych osób
  • nie wodzi wzrokiem w kierunkach wskazywanych palcem
  • nie wskazuje palcem na przedmioty
  • nie poszukuje rzeczy, które zostały schowane – nie posiada świadomości stałości przedmiotu
  • nie wypowiada pojedynczych dźwięków, sylab z intencją komunikacyjną
  • nie wykonuje gestów, takich jak kręcenie lub potrząsanie głową, papa etc
  • nie rozpoznaje wyrazu twarzy rodzica np. radość, smutek, złość
  • samo nie używa mimiki
  • traci umiejętności, które wcześniej wykazywało

Pamiętaj również, że rozwój mowy jest procesem złożonym, w którym wiele czynników odgrywa rolę. Każde dziecko rozwija się w swoim własnym tempie, dlatego istotne jest, aby zachęcać je do komunikacji w sposób, który jest dla niego odpowiedni.

Bibligrafia:

Kaczmarek L. , „Nasze dziecko uczy się mowy”, Wydawnictwo Lubelskie, 1988

Dosman C., Andrews D., Goulden K., 2012, Wiek występowania kamieni milowych we wczesnej ocenierozwoju dziecka, [w:] Medycyna Praktyczna. Pediatria, tłum. D. Stencel, 2014/01, Kraków,

Rogers S., Dawson G., Vismara L., 2015, Metoda wczesnego startu dla dziecka z autyzmem (ESDM),

Kraków.

Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym w Gdańsku;  Beata Blok, Zofia Brzeska, Małgorzata Marszałek;  AUTYZM APTECZKA PIERWSZEJ POMOCY; Gdańsk 2013

Skomentuj

For security, use z Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms z Use.

I agree to these terms.